Bergama - Reisverslag uit Pergamon, Turkije van kesj - WaarBenJij.nu Bergama - Reisverslag uit Pergamon, Turkije van kesj - WaarBenJij.nu

Bergama

Door: kesj

01 Juni 2010 | Turkije, Pergamon

Beste vrienden,

We zijn nu in Bergama en dat is de voorlaatste plaats in Turkije die we bezoeken. Het is op dit moment vreselijk warm en dat noopt ons om ons op te houden bij het zwembad en af en toe een koele duik te nemen. Maar eerst hadden we deze morgen onze laatste excursie en wel naar de Akropolis. Dacht altijd dat die alleen in Griekenland lag maar schijnt ook in Turkije te liggen. Dit was de zoveelste opgraving en met opgravingen hebben we het eigenlijk wel gehad, zal jullie toch de foto's niet onthouden. Daarna naar de Asklepieion. Dit was het ziekenhuis. Ruisend water en rust moesten je genezen. Het was er wel lekker koel. Zal nog even wat algemene zaken van Turkije op een rijtje zetten. Turkije is een prachtig land met over het algemeen zeer vriendelijke mensen. Op een parkeerplaats bij een benzinen station wilde 2 mannen en een vrouw graag even in onze caravan kijken. Hun mond viel open van verbazing. Normale bedden, een keuken met een 3 pits gasstel, een oven en toen ik de badkmerdeur open deed, een toilet met een wasbak. Werden meteen uitgenodigd op de thee maar zijn daar toch niet op in gegaan. De wegen zijn meer dan goed en bijna allemaal 4 baans. Verkeersregels zijn niet voor Turken want je maakt de meest vreemde capriolen mee. Bij een stoplicht op een weg met in iedere richting 2 rijstroken zijn er plotseling 3 rijstroken. Omrijden hebben ze een hekel aan want als ze aan de andere kant van de weg moeten zijn en de midden berm is gesloten en doorrijden tot de eerste opening is te ver. Dan maar eerder naar de andere rijbaan en gewoon een stuk tegen het verkeer inrijden. Stilstaan op de 2 en 4 baans wegen, geen probleem, moet kunnen, links blijven rijden is heel normaal, ga je er toch gewoon rechts voorbij. Zal straks wel wennen worden als we weer in een ander land zijn waar ze wel regels hebben. Er worden prachtige huizen gebouwd, heel veel flats, maar onderhoud hebben ze hier nog nooit van gehoord. Je bouwt het en dan is het klaar. Krotten opruimen, waarom zullen we. Veel huizen half afgebouwd kom je ook tegen, schijnt met de belasting te maken te hebben. Zolang het niet af is hoef je niet te betalen. Laat het hier even bij en plomp nog even het zwembad in.

Groeten

Kees en Sjouk.
P.S. bedankt voor de reacties, kijken we iedere keer naar uit.

• 01 Juni 2010 - 18:50

Marry Smallenbroek:

Sjonge, wat een geweldige reis. We lezen heel graag je verslagen,veel zien en beleven jullie.Geniet van
    iedere dag, ook al is het warm, want....dat is het echt niet overal. Wij ver-trekken volgende week.
    Hebben er zin in, maar eerst nog het komende week-
    end...geeft toch extra be-lading,een hartelijke groet
    Pas goed op elkaar, Jan en
    marry smallenbroek.

• 02 Juni 2010 - 17:46

Wim En Truus L.:

Dag Kees en Sjouk,

Volgen jullie regelmatig.
    Fijn dat alles goed gaat na de tanden problemen en inbraak.
    Wanneer zijn jullie thuis.
    Je tennismakker
    Wim