Ortahisar - Reisverslag uit Ortahisar, Turkije van kesj - WaarBenJij.nu Ortahisar - Reisverslag uit Ortahisar, Turkije van kesj - WaarBenJij.nu

Ortahisar

Door: kesj

12 Mei 2010 | Turkije, Ortahisar

Maandag 10 mei 2010.

Vandaag een reisdag van Ankara naar Ortahisar, een rit van 300 km door een prachtig landschap met in het begin veel afwisseling en middelhoge bergen maar later meer heuvelachtig. De reis verliep voorspoedig tot het voorlaatste plaatsje, Nevsehir. Hier gingen we even snel een paar boodschapjes doen en in die tijd is de caravan opengebroken, overhoop gehaald maar zover als we nu kunnen zien is er niets meegenomen. Computertas is wel geopend maar niet meegenomen. Men was dus kennelijk alleen geïnteresseerd in cash geld en dat hing om mijn nek. Alle kasten leeg, de bedden afgehaald en het was dus een grote ravage in de caravan. Het grootste probleem was het deurslot dat gebroken was en de caravandeur dus niet meer in het slot ging. Spin aan de deur gemonteerd en met DUC tape de deur dichtgeplakt, zo hebben we de laatste 10 km gereden. Op de camping hebben we de boel gedemonteerd en de werkelijke schade opgenomen. Met wat ijzer en hout hebben we een nieuwe lip in het slot gemaakt zodat de deur in ieder geval weer dicht kan en op slot. Een caravan deur is al geen kluisdeur maar nu is het helemaal een eitje om hem open te breken. Vanavond met Ad , de technische man een nieuw slot besteld via de Alarmcentrale. Nu maar afwachten hoe snel dat binnen komt. We blijven hier een week dus dat zou moeten lukken.
Geen zorgen, we zijn per slot van rekening routiniers met 5 kraken in de winkel. Morgen excursie.

Dinsdag 11 mei 2010.

Vandaag werden we gewekt door Tine, onze buurvrouw op deze camping. Kees ben je wakker, dan moet je even buiten kijken. Dus ik naar buiten en Sjouk erachteraan. De lucht was bezaaid met hete luchtballonnen. Niets bijzonders maar met dit landschap toch wel heel bijzonder. (zie foto). Om 09.30 stond de bus voor ons klaar en begon een lange dag met veel mooie en bijzondere dingen. De hele dag was dan ook te horen, Oh wat mooi. Maar eerst zal ik iets in het kort vertellen over het ontstaan hier van het landschap. Cappadocië bestaat uit een tufsteen landschap. Tufsteen wordt gevormd door vulkanische as. Hier zijn 2 grote vulkanen, Erciyes Dagi, 3.916 mtr en Hasan Dagi, 3.258 mtr hoog en deze landstreek is ontstaan door een enorme uitbarsting en is een van ’s wereld grootste wereldwonderen. Het plateau is door weer en wind en regen uitgesleten waardoor enorme kegels ontstonden. Deze enorme puntmutsen hebben meestal een deksteen van basalt. We begonnen in de onderaardse vesting van Kaymakli. Hier zijn onder de grond 8 verdiepingen gemaakt en er leefden 10.000 mensen onder de grond en verscholen zich daar voor de vijand Egypte die het land binnenvielen. Tufsteen is een hele zachte steen en kon dus makkelijk bewerkt worden. Wij zijn tot 4 verdiepingen gegaan en het is verbluffend hoe knap alles in elkaar zat. Hierna zijn we naar Göreme gegaan waar een openluchtmuseum is gemaakt. Göreme staat op de werelderfgoederen lijst van de Unesco. Het is dan ook bezaaid met kerken en kloosters, uitgehouwen in de rotsen. In de Byzantijnse tijd zijn hier prachtige fresco’s aangebracht waarvan gelukkig veel is bewaard gebleven. Na een voortreffelijke lunch hebben we een aantal panorama punten bezocht en later op de middag een tapijt coöperatie met 54 aangesloten leden. Deze leden maken de tapijten en de coop verkoopt ze over de hele wereld. Ja hoor, ook wij hebben ons laten verleiden tot de aanschaf van een mooi Turks kleedje. We hebben heel veel tapijten gezien klein en groot, duur en goedkoop. De duurste was
€ 45.000,00. Een zijden tapijt van ongeveer 75 x 125 cm, Er is 3 jaar aan gewerkt en werkelijk schitterend. Ons tapijtje is iets groter 152 x 205 cm en niet van zijde maar van 100% wol. Ik ga nu besluiten maar het is werkelijk een bijzonder landschap. Zie foto’s Morgen een vrije dag en donderdag gaan we op 4 daagse excursie.

groetjes
Kees en Sjouktje

• 12 Mei 2010 - 08:52

Henk & Corry:

Prachtige foto's doet enigzins denken aan Petra in Jordanie. Triest dat je de caravan niet even alleen kan laten, weer wat geleerd. H&C

• 12 Mei 2010 - 11:54

Marry Smallenbroek:

Ik weet wat je meemaakt, na
    zo,n inbraak, kijk goed na, wat je kwijt bent.....want
    de verzekeringen....hebben
    kleine lettertjes.
    We genieten van jullie verslagen, pas goed op elkaar en geniet van iedere dag. Een hartelijke groet,
    Jan en Marry

• 12 Mei 2010 - 13:06

Henk En Z'n Meiden:

Brrr, wat naar dat jullie zijn overvallen, pas maar goed op. De foto's zijn echt schitterend! Liefs Helga

• 13 Mei 2010 - 16:21

Sjoerd En Marietje:

Hallo Sjoukje en Kees,geniet maar van het mooie weer want hier is het erg koud, Sjoerd had dienst met hemelvaart en ik heb met handschoenen aan een fietstocht gemaakt.Jammer van die inbraak.
    Hartelijke groeten Sjoerd en Marietje

• 15 Mei 2010 - 13:27

Anna:

Wat een schitterende foto´s laat je niet uit het veld slaan door deze brutale inbraak,geniet ervan.
    anna.