Pamukkale 2 - Reisverslag uit Hieropolis, Turkije van kesj - WaarBenJij.nu Pamukkale 2 - Reisverslag uit Hieropolis, Turkije van kesj - WaarBenJij.nu

Pamukkale 2

Door: kesj

26 Mei 2010 | Turkije, Hieropolis

Beste vrienden

Een heerlijk relaxte dag en daar waren we ook aan toe. Vanmorgen eerst de kalkrotsen op. Pamukkale betekend, pamuk = katoen en kale = kasteel. We zijn dus in katoenkasteel. Het dal is dan ook volgebouwd met katoenplanten. Maar hier heeft men boven op de berg een warmwaterbron die zeer kalk houdend is met als gevolg dat je een hele witte berg krijgt. Het wordt kunstmatig gestuurd. Met kleppen en kranen wordt het water een bepaalde richting op gestuurd. We hoorden een Nederlandse gids het als volgt verklaren. Als je water kookt gebeurd er niks maar als je het water laat afkoelen zet de kalk zich pas af. Dit laat men hier dus ook gebeuren. Men stuurt het warme water vandaag naar links en morgen naar rechts zodat het kan afkoelen en de kalk zich kan afzetten. Bij het begin van de berg moeten de schoenen uit en moet je op blote voeten verder. Je loopt dan over de kalkafzetting en des te hoger je komt des te warmer is het water, Boven heb je ook nog de overblijfselen van de stad Hieropolis. Dat betekent stad van Hiero. Je kan nog veel poorten en graven zien. Helaas is dit gebied al vele malen getroffen door aardbevingen. Vanmiddag hebben we heerlijk een boek gelezen en gedut en een borreltje met andere mensen gedronken. Onverwachte dingen toch op zo’n berg. Morgen gaan we verder naar Kusedasi. Nu moet ik de PC oppakken en naar het restaurant gaan om verbinding met het net te maken en dit bericht en de foto’s te verzenden.

Groeten
Kees en Sjouktje.

• 26 Mei 2010 - 18:09

Helga:

Mooie foto's weer, het lijkt wel sneeuw! Hier alles goed. liefs van ons allemaal

• 27 Mei 2010 - 07:38

Wim En Truus:

mooi is het daar zo te zien, jullie vermaken je goed, er ligt heel wat jozo zout op de grond .
    veel plezier !

• 27 Mei 2010 - 13:33

Peter Dinges:

hoi jullie,
    wij nu in Alesund,staan prachtig aan de fjord, 9 gr maar zon en wat wolkenDalsnibba gisteren dicht,wel lekker gegeten in Geiranger.bij jullie ziet het er totaal anders uit.gr. Dineke en Peter.