Ortahisar.3 - Reisverslag uit Ortahisar, Turkije van kesj - WaarBenJij.nu Ortahisar.3 - Reisverslag uit Ortahisar, Turkije van kesj - WaarBenJij.nu

Ortahisar.3

Door: kesj

17 Mei 2010 | Turkije, Ortahisar

Maandag 17 mei 2010.

Zo daar zijn we weer. Allereerst even vertellen dat wij weer een nieuw slot in de caravan hebben en dat de Alarmcentrale van de ANWB hier goed werk heeft verricht. Zondagavond gebeld en dat duurde 22 minuten en donderdag was het slot op de camping binnen. Ad onze technische man had de sleutel van de caravan en heeft het nieuwe slot gemonteerd zodat de boel weer deugdelijk kan worden afgesloten. Bij thuiskomst in Nederland zal er nog wel een nieuwe deur en deurlijst in moeten maar dat kan ook later in het seizoen gebeuren. Nu eerst onze reis vn Cappadocië naar Zuid-oost Anatolië. We zijn donderdagmorgen vroeg vertrokken en hebben ongeveer 650 km gereden en kwamen mooi op tijd, ca 17.00 uur aan bij ons hotel in Adiyama. Onderweg lekker geluncht en ’s avonds heerlijk gegeten in het 4 sterren hotel. Vrijdagmorgen begon ons programma om 09.00 uur en dit begon met een bezoek aan een Arameense kerk. Van de geestelijke mochten we geen Arameense kerk zeggen maar moesten we Suriyaanse kerk zeggen. Een bijzondere man die ons alles keurig uitlegde. Op de vraag of hij last had van de Islam antwoorde hij:,”niet van de Islam, maar van de mensen”. De kerk was ook helemaal afgesloten met een muur en een stalen deur. Hierna hebben we de Karakus Tumulus (grafheuvel) bezocht. Alles gaat hier terug naar vele jaren voor Christus. Deze grafheuvel werd gebouwd voor de Commagene Koninklijke families zoals in dit geval voor Mitridates de II, als een herinnering aan zijn moeder Isias. Hij is 35 mtr hoog. Rondom het graf zijn Dorische zuilen van 7 en 9 mtr hoog en een diameter van 1,7 mtr. Bovenop de zuilen staan da allerlei figuren. Ook hebben we nog een van de oudste Romeinse bruggen bezocht. De Cendere brug over de Katha kreek. Hij is gebouwd door keizer Septmius Severus tussen 198 en 200 na Chr. Hij overspant de rivier met een enkele boog op het smalste gedeelte van de rivier. De boog heft een spanwijdte van 34,2 mtr en is in totaal 120 mtr lang. Het volgende bezoek was de Yeni Kale. Het werd diverse keren verwoest en werd gerestaureerd door de Romeinen. De laatste renovatie is van 1970. Binnen zijn een bazaar, moskee, kerker, aquaducten, duiventil ruïnes en diverse opschriften. Als laatste hebben we de Nemrut Dagi (berg Nimrod) bezocht. Een verzameling kolossale beelden op een berg op een hoogte van 2.150 mtr. De beelden bewaken de tempel en de graftombe van koning Antiochus.( ca 80 voor Chr). Het is een horoscoop van tien beelden. Zal het hier bij laten daar het anders een stukje geschiedenis gaat worden. Er is nog veel te zien dat ook overeenkomsten heeft met de Bijbelverhalen.
Zaterdag 15 mei 2010.
Na een heerlijke maaltijd en een goede nachtrust hebben we weer een vol programma. We bezoeken de Atatürk dam, dat het grootste en meest veelzijdige ontwikkelingsproject van Turkije is. Het project omvat een Hydro-electrische centrale en een zeer uitgebreid irrigatie systeem dat de hele streek vruchtbaar heeft gemaakt en dat is te zien ook. Zeer vele graanvelden, zover als het oog reikt. Re werd nu al geoogst. Sommige producten gaan 3 x per jaar van het land. De dam is gebouwd in de rivier de Eufraat. Door deze dam is ook het klimaat in deze streek beïnvloed. Het Atatürkstuwmeer heeft een oppervlakte van 817 km2
De hoogte boven de fundering is 167 mtr. Overal zie je betonnen rivieren en kanaatjes voor de bevloeiing van de akkers. De laatste jaren is men overgegaan van besproeien naar druppel bevloeiing. Verder hebben we de oudste tempel ter wereld bezocht en deze staat in Göbleki tepe. Men schat de ouderdom op 11.500 jaar. Sinds 2008 zijn duitse archeologen bezig met de opgravingen. Ook hebben we nog Harran bezocht. Deze plaats staat bekend om het feit dat Abraham hier een aantal jaren heeft geleefd. Hier zijn ook de typische bijenkorf vormige huizen te zien die gemaakt worden van stro en mest. In de zomer heerlijk koel en in de winter heerlijk warm. Dat is ook nodig want in deze streek kan ’s winters zomaar een meter sneeuw vallen. We zitten intussen op een kleine 12 km van de Syrische grens en zien dan ook bussen vol langs komen met Syriers. Als laatste bezoeken we Sanliurfa waar ook ons hotel voor de komende nacht staat. We kunnen duidelijk de Arabische invloed hier merken want in de hele stad is geen druppel alcohol te krijgen. Dus een vastendag. Hier bezoeken wij de moskee, de bazaar en de heilige vijvers van aartsvader Abraham die voor de Islam een profeet was. Zij vertellen een verhaal over Abraham dat wij niet kennen en daarom zal ik dat kort weergeven. De koningen en keizer waren hier de goden en daarbij hadden zij er nog velen goden bij. Vader Abraham zetten deze goden allemaal aan de kant en ging over op een God. Toen de keizer hiervan hoorde veroordeelde hij Abraham tot de vuurdood. Abraham werd van een berg in de vuurzee gegooid en op dat moment veranderde het binnenste in water dn ontkwam Abraham aan de vuurzee. Op dat zelfde moment schoot de Keizer een pijl in de lucht en deze kwam naar beneden met een vis en deze viel in het water bij Abraham. Vandaar de karpervijver bij de moskee als herinnering hier aan. De bazaar is altijd gezellig met zijn vele kraampjes.
Zondag 16 mei 2010.
We aanvaarden de terug weg uit Sanli urfa en bezoeken onderweg nog een unieke kolonie Kaalkop ibissen. Kaalkop ibissen zie alleen nog in Birecik in Zuid oost Anatolie en in Marokko. Deze ibis ssort was bijna uitgestorven en neemt nu weer in aantal toe. Dit was in grote lijnen ons tussendoor uitstapje dat keurig begeleid werd door onze gids die een Belgische Turk is. Vanaf de eerste excursie in Istanbul tot nu heeft hij ons van veel feiten voorzien en zijn deskundigheid heeft ertoe bijgedragen dat wij nu veel weten over Turkije.
Maandag 17 mei 2010.
Vrije dag met wandeling onderleiding van de camping eigenaar langs de zeer bijzondere omgeving.
Algemene dingen. De temperatuur is nog steeds aan de hoge kant, tussen de 30 en 38 graden.
Onze gids bekeek wel alles vanuit de Islam. Hier laat ik het nu even bij want het programma heeft nog een borrel met de campingeigenaar op het program en we moeten nog wat eten. Morgen verstrekken we naar Sultanhani.
Groeten

Kees en Sjouk