Duga Resa 2e bezoek - Reisverslag uit Duga Resa, Kroatië van kesj - WaarBenJij.nu Duga Resa 2e bezoek - Reisverslag uit Duga Resa, Kroatië van kesj - WaarBenJij.nu

Duga Resa 2e bezoek

Door: kesj

23 September 2013 | Kroatië, Duga Resa

Vrienden,

Ja we zijn weer terug in Duga Resa en het ziet er nu anders uit dan een aantal weken geleden. Er zijn minder bezoekers en men is bezig om een gedeelte van de camping te voor zien van nieuwe drainage. Een veld wordt helemaal afgegraven en men stort dan 50 cm grof grind en daarover heen gaat dan een laag van 20 cm grond en daar moet dan weer gras op groeien. In het restaurant van de camping was het nu wel drukker dan een aantal weken geleden en natuurlijk weer heerlijk gegeten voor weinig geld. We betaalden 182 Kuna (omgerekend naar Euro is dat 23.66) voor bier, wijn een gegrilde forel, een lapje varkensvlees met champignons en koffie en thee toe. Een halve liter bier kost b.v. 12 kuna (dat is 1.56 euro)
We hebben vandaag 210 km gereden over uitsluitend 2 baans wegen. Het gevolg is dat je daar dan 3,5 uur over doet maar wel 3,5 uur zit te genieten van het prachtige landschap. We hebben vandaag echt de navi gevolgd en dan kom je over rode wegen, gele weggetjes en zelfs over witte weggetjes en die laatste zijn echt smal want als er een bus of vrachtwagen van de andere kant komt geeft dit een probleem.( is niet gebeurd) Verder valt het ons op dat het zeer rustig is op de wegen. Onderweg in heel Kroatië kom je huizen tegen die of ingestort zijn of het dak eraf is en vol met kogelgaten en een bord erop van te koop. Ook zijn er huizen die duidelijk in brand hebben gestaan. Wij denken dat dit huizen zijn van Serviers die na de laatste oorlog weg gejaagd zijn en niet kunnen terugkeren naar hun vroeger huizen. Kroatië is in hoofdzaak Katholiek en in Bosnie-Herzegovino was men uitsluitend moslim. Na deze laatste oorlog die in 1995 teneinde kwam heeft dit een probleem opgeleverd die er eerst niet was want moslims en katholieken leefden toen nog vreedzaam naast elkaar. Je zag in Bosnie-Herzegovina en in de grenstreken in Kroatië dat op de plaatsnaamborden de plaatsaanduiding in het Cyriliische schrift doorgehaald is, dus zo diep zit tegenwoordige haat onderling. Morgen rijden we nog 70 km naar Novo Mestro waar de Adria fabriek is gevestigd. Op internet hebben we gezien dat er 2 adressen zijn waar we naar toe kunnen en morgen zien we wel hoe dat precies zit. Is het enen de fabriek en het andere het service centrum ?? We zien het morgen wel. De 2 adressen liggen 8 km uit elkaar.
Het weer is nog steeds uitstekend maar je merkt wel dat we wat later in het seizoen zitten want 's morgens en 's avonds wordt het toch wel kouder. Als het morgen lukt bij de Adria fabriek dan kunnen we nog even blijven en anders moete we toch richting huis want dan hebben we geen warm water en geen verwarming, buiten ons elektrische kacheltje om. Morgen meer info, Best spannend.
Vandaag van onze Engelse buren een tolvignet van Slovenie en Oostenrijk gehad die de komende week nog geldig zijn. Scheelt weer geld.
Groetjes
Kees en Sjouktje