jajce 2 - Reisverslag uit Jajce, Bosnië en Herzegovina van kesj - WaarBenJij.nu jajce 2 - Reisverslag uit Jajce, Bosnië en Herzegovina van kesj - WaarBenJij.nu

jajce 2

Door: kesj

09 September 2013 | Bosnië en Herzegovina, Jajce

vrienden, Jajce 09 september 2013

Vanmorgen de fietsen uit de garage gehaald, trappers gemonteerd, sturen recht gezet en ondanks een paar druppels regen toch vertrokken naar het centrum van Jajce. Mooi tochtje van ca 5 km langs de rivier de Vrbas. (Dit is geen tikfout maar zo schrijf je het nu eenmaal). Soms staan er woorden die voor ons niet uit te spreken zijn omdat er b.v. 5 klinkers achter elkaar staan, zoals sprski, dat betekent servisch, maar we zitten nu ook in een gebied waar het cyrillische schrift nog wordt gebruikt. De plaatsnaam Serajevo wordt dan Capajebo en Jajce wordt dan Jajļie (onder de l hoort dan nog weer een krulletje naar beneden).
Jajce heeft een mooie stadsmuur en in het centrum heb je bijna niets anders dan terrasjes en die zitten ook nog vol met uitsluitend mannen. Je zou toch zeggen het is maandagmorgen die moeten allemaal werken. Snap er niets van. Ook de huizen waar je langs rijdt zie mannen die niet aan het werk zijn. Nu we het toch over huizen hebben , de meeste zien er goed uit en van kogelgaten is al bijna niets meer te bespeuren. Een enkel huis zie je ze nog wel en bij andere is het al wel dicht gesmeerd maar is het huis nog niet opnieuw geschilderd.
Zoals ik al eerder schreef is men hier in hoofdzaak moslim maar de meeste vrouwen dragen geen hoofddoek. Ook 's morgens vroeg hoor je de oproep voor gebed niet bij zonsopgang vanaf de minaret of wij slapen erg vast. Ook overdag daar nog niets van gehoord zoals dat in Turkije wel goed hoorbaar was.
Vandaag verder een rustig dagje en morgen trekken we weer verder, waarheen dat moeten we nog beslissen, Sjouk wil nog steeds niet naar Serajevo en als dat zo blijft word t de volgende stop Mostar.

Groetjes vanuit een licht bewolkt Jajce,
Kees en Sjouktje

• 09 September 2013 - 15:06

Henk:

Mooi landschap aan de foto's te zien !! Kennelijk werken de vrouwen ipv de mannen ??!!
    Groet
    Henk