invasie stranden - Reisverslag uit Martragny, Frankrijk van kesj - WaarBenJij.nu invasie stranden - Reisverslag uit Martragny, Frankrijk van kesj - WaarBenJij.nu

invasie stranden

Door: kesj

25 Augustus 2011 | Frankrijk, Martragny

Vrienden,

Met het weer wil het niet helemaal lukken al mogen we niet klagen. Vandaag weer een droge dag en soms een strak blauwe hemel en net als ik denk nu de korte broek maar aan dan betrekt het weer, dus zit ik nog steeds in de lange broek.
Gisteren een vermoeiende dag gehad. We vertrokken om 08.45 uur naar de invasiestranden met de code namen "Sword", "Juno", "Gold", "Omaha" en Ütah". Onze gids had erg veel informatie over het gebeuren op 6 juni 1944. Kan niet anders concluderen dat dit een geweldige operatie is geweest, waar veel mensen vanaf wisten behalve de Duitsers. Rommel die hier het bevel voerde zei tegen zijn superieuren op 4 juni, het was erg slecht weer, ik kan wel even naar mijn vrouw want nu gebeurt er toch niets, want de Duitsers wisten wel dat er een invasie zou komen maar niet wanneer en waar. In de nacht van 05 op 06 juni ging hij dan ook op reis naar zijn vrouw in Duitsland. DE Duitsers mochten alleen 's nacht reizen.Bijna in Duitsland aangekomen moest hij weer omkeren en moest mevrouw Rommel nog even op haar man wachten. Dit is een van de vele verhalen die wij te horen kregen. Een ander bijzonder verhaal is dat een Amerikaan zich bij de receptie van de Amerikaanse begraafplaats meldde en vroeg waar Kapitein Miller begraven lag. De receptioniste vertelde dat er geen Kapitein Miller op de begraafplaats lag omdat hij niet bestond. Er lagen wel 3 Millers op de begraafplaats maar geen Kapitein Miller. Waarop de Amerikaan boos werd en zei dat hij niet in de maling genomen wilde worden en zijn vraag serieus was. Waarop de receptioniste vertelde dat zij dat ook was en dat kapitein Miller alleen bestond in de Film "The Longest Day". s'Avonds om 19.00 uur waren we weer op de camping. Er was ons deze dag weer eens duidelijk gemaakt waar wij onze vrijheid aan te danken hebben.
Vandaag waren we al vroeg aan de drank want er stond een excursie naar een Calvados bedrijf op het programma. Eerst een rondleiding over het bedrijf en daarna een proeverij en al gauw lieten we de appelcider links liggen en gingen we over op de Pommeau en de Calvados, respectievelijke met 17 en 40 % alchohol. Calvados geproefd van 4 jaar en dan van 6 jaar V.S.O.P. en van tien jaar , Very old.
Het smaakte uitstekend.Morgen weer een reisdag en verkassen we naar Dol de Bretagne een afstand van ronde de 110 km.
Groeten - Kees en Sjouktje.

• 25 Augustus 2011 - 17:17

Wim Schaap:

Kees, leuk verhaal; vooral dat van die kapitein Miller !!!

• 28 Augustus 2011 - 10:33

Henk & Corry:

Een wat late reactie, maar ja niet iedere dag achter de PC.
    Weer vele punten van herkenning in Normandie. Het verhaal van Miller een leuke vrijheid van de gids. En ja de Calvados is heerlijk we zijn op dezelfde plaatsen geweest in het verleden.' Hopen voor jullie op beter weer, hier is het pet.

• 31 Augustus 2011 - 11:59

Marius En Anna.:

Hallo jarige zwager.Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en met het bereiken van je aow.Mijn vader zou zeggen je trekt nu van Drees en volgens mij ook mijn zus.Wens jullie een gezellige dag samen met de andere vakantievierders nog veel plezier en een hartelijke groet,Anna en Marius.