lofoten - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van kesj - WaarBenJij.nu lofoten - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van kesj - WaarBenJij.nu

lofoten

Door: kesj

12 Juni 2009 | Noorwegen, Oslo

03 juni 2009
Beste vrienden,

Vandaag dus van Russenes naar Hammerfest gereden een afstand van 82 km. Hammerfest is de meest noordelijke stad en ligt op 70 º 39’ 48”. We gingen vanmorgen weg met lichte mot- sneeuw en een temperatuur van 2 º C. Om 11.00 stonden we weer op de nieuwe camping, t.w. NAF Camping Storvannet. De temperatuur is gestegen tot 4 º C. Dus alle kachels draaien op volle toeren. Dit is een kleine camping en zoals wel meer het geval is er niet voor iedereen een stroomaansluiting. Enkele van ons zijn dan ook doorgelusd op een ander. Gelukkig is er wel 16 Amp. beschikbaar per stroompunt zodat er dan nog 8 amp. overblijft. Ook heeft deze camping geen internet aansluiting zodat dit bericht pas zaterdag 6 juni verzonden kan worden. Morgen hebben we een boottocht en we zullen zien of Sjouk mee gaat, dat is afhankelijk van het type en afmeting van de boot. Na haar ervaring in Nieuw Zeeland is zij wat voorzichtig.

04 juni 2009. Vanmorgen een ochtend om vrij te besteden en aangezien Hammerfest een redelijk grote stad is en dus een aantal supermarkten heeft zijn we maar even inkopen gaan doen. We halen dan voor minstens 3 dagen eten en voor noodgevallen hebben we nog wel een stukje vlees in de vriezer en een pot of blik staan. We komen soms in hele kleine plaatsjes waar inkopen doen voor onze dagelijkse behoefte wel eens niet mogelijk, of erg duur, of slecht gesorteerd is. We hebben ook altijd een gesneden brood liggen die we dan lekker in het broodrooster even oppiepen tot een eetbaar stuk voedsel. Vanmiddag een tocht met een catamaran gemaakt langs de diverse eilanden voor de kust. Sjouk ging mee maar had van te voren een pilletje geslikt en dat ging gelukkig goed. Deze catamaran vaart langs een aantal eilandjes en is eigenlijk een busdienst over water. Er gaat van alles mee tot aan auto’s toe. De mensen op de eilanden kopen voor lange tijd hun voedsel in, want ze wonen soms zeer afgelegen en kunnen niet als zij iets vergeten zijn even naar de supermarkt. Het is koud vandaag. Het is soms droog en dan weer striemt de natte sneeuw over het land. De tempratuur is maar 4 º C. Het weer is te vergelijken met ons weer van eind maart/begin april. Over 2 dagen zijn we ca 500 km naar beneden gezakt en hopen dan weer wat warmte en zon te hebben.

05 juni 2009. De morgen begonnen met een heerlijk ontbijtje met broodjes die via de receptie waren gekocht. Lekker brood. Koffie gedronken en daarna de stad in en begonnen met het overdekte winkelcentrum, maar dat was helemaal niks. Een kerkje bekeken en nog wat rond gezworven in het centrum van Hammerfest. Diverse aardige dingen bekeken en daarna weer terug naar de camping. De auto vol getankt zodat we morgen met een volle tank beginnen. Het weer vandaag was niet slecht. Het begon met een heerlijk zonnetje en uit de wind was het goed toeven. De wind bleef behoorlijk koud. In de middag kregen we, zoals wij dat in Nederland noemen, maartse buien met regen, sneeuw en hagel en dat in juni. Ze lopen hier gewoon 2 maanden achter met het weer en de natuur. Wat bij ons al vol in bloei staat moet hier nog in de knop komen. Vanuit de caravan hebben we trouwens een prachtig uitzicht over het meer en de stad Hammerfest. Schilderachtige huisjes in allerlei kleuren, t.w. cobalt blauw, groen, rood, grijs, oranje(terra cotta) en beige. Een bonte verzameling maar wel leuk en het maakt dat het er gezellig uitziet. Met TV ontvangst wil het overdag niet lukken, het beeld valt iedere keer weg. ’s Avonds hebben we echter stabiel beeld. We kunnen hier nu alleen de RTL zenders ontvangen. Als we morgen wat lager zitten is gewoon alles weer te ontvangen en dat moet morgen ook want Nederland – IJsland staat op het programma.

06 juni 2009. We rijden vandaag van Hammerfest naar Langfjordbotn en dat is een afstand van 222 km. Een mooie rit en heel langzaam wordt de natuur weer een beetje normaal. De berkenstruiken worden weer berkenbomen en er zitten weer groene blaadjes aan. ’s Avonds gaan we met z’n alle pannenkoeken bakken. Bij aankomst op de camping heeft iedereen echtpaar een pak pannenkoekenmix ontvangen. Spek,stroop en bruine suiker wordt verzorgd door de leiding. Als extraatje stond er voor ieder echtpaar een bekertje rozijnen op rum. Een jury bestaande uit Eb(79 jaar) en Onno(79 jaar) zou bepalen welk echtpaar de beste pannenkoekenbakker of bakster was. Groot was de verbazing dat Sjouk werd uitgeroepen tot de beste bakster, (ze had er zelf geen één gebakken), en we wonnen samen de eerste prijs. De uitslag van de puzzel bracht ons ook geluk want ook daar hadden we de eerste prijs. Kortom een geluksdag. We hadden TV beeld, maar weer geen internet, dus konden we naar IJsland – Nederland kijken.

07 juni 2009. Vandaag verkassen we van Langfjordbotn naar Ramsfjordbotn een afstand van 302 km. Werkelijk een prachtige rit. Wat ik gisteren al vertelde van de berken zet zich door en het wordt steeds groener. Ook de dennenbomen beginnen weer terug te komen. Vandaag voor het eerst gezegd dat Noorwegen inderdaad een prachtige land is en een prachtige natuur heeft. Wat we tot nu toe gezien hadden van de natuur kon ons niet bekoren. We zeiden dan ook iedere keer tegen elkaar, “wat die mensen tocht in Noorwegen zien, ik weet het niet, wat een kale bedoening”. Bekijk de foto’s maar. Hier blijven we 3 dagen en helaas weer geen internet, dus nog even geduld. Morgen een excursie naar Tromsø, een behoorlijk grote stad met vele musea en andere bezienswaardigheden.

08 juni 2009 Het is intussen maandag geworden en we gaan de stad in met een nederlands sprekende gids. Helaas voor ons staat er iets anders op het programma. Ben zelf gisteren de hele dag duizelig geweest en heb vanmorgen besloten toch maar even een dokter op te zoeken. De gids bracht ons met de bus naar het ziekenhuis en daar begon het grote wachten. Na 1 uur werd ik geholpen en kreeg meteen te horen dat ik aan het verkeerde adres was en dat ik naar een keel, neus en oorarts moest, maar of dat vandaag nog zou lukken wist hij niet. Hij ging bellen naar een particuliere kliniek en gelukkig kon ik daar terecht. Het volgende wachten begon, misschien door een misverstand maar tot 13.30 moeten wachten terwijl wij dachten dat wij om 12.30 geholpen zouden worden. Allerlei proeven werden op mij los gelaten en niets gevonden. M’n oren werden schoongemaakt maar ook dat hielp niet. Er moest maar een MR scan gemaakt worden maar daar moest de verzekering toestemming voor geven. Dus met Nederland gebeld en uit eindelijk toestemming gekregen. Alles bij elkaar stonden we om 15.45 weer op straat. Wat nu ? Komt daar toch de bus van de ANWB net voorbij, wat een timing. Naast de kliniek had de hele groep gelunched en daar hadden wij ook nog recht op dus werden we door Bas onze toeristische leider in het restaurant gezet en kregen wij eindelijk iets te eten deze dag. Nadat we de verlate lunch hadden genuttigd stond daar de lege bus om ons op te halen en weer te verenigen met de rest van de groep. Morgen krijgen we de uitslag van de MR scan, dus nog even spannend. Toch nog een foto kunnen maken.

09 juni 2009 Vandaag een rustdag letterlijk en figuurlijk. We hebben heerlijk voor de caravan in het zonnetje gezeten en maar wachten op de uitslag van de MR scan. Om 16.00 uur nog niets gehoord en dus zelf maar aan het bellen. Gelukkig had ik het nummer van zijn GSM. Helaas was hij weggeroepen omdat zijn vader plotseling moest worden opgenomen en hij dus na 11.30 niet meer in de kliniek was geweest en dus geen uitslag had. Hij beloofde mij om morgenochtend te bellen. Dus maar afwachten, voel me wel al wel beter maar nog niet toppie. Auto rijden gaat goed zolang ik maar geen gekke bewegingen maak of plotseling opsta. Dus geen zorgen en anders kan Sjouk nog rijden. Verwacht dat de scan geen zorgelijke dingen aan de oppervlakte brengt.

10 juni 2009 Vandaag weer een verplaatsing van Langfjordbotn naar Gullesfjord een afstand van ruim 300 km. Zelf gereden en dat ging steeds beter, in ht begin nog iets onzeker. Het was een prachtige rit langs de diverse fjorden, alleen jammer dat je op de mooiste stukken niet kunt stoppen. We rijden over de 2 baans hoofdwegen en er is weinig verkeer. Kan ook niet anders als je ½ mens per m2 km hebt. Vandaag ook de uitslag van de MR scan ontvangen en die is gelukkig goed. Op de scan zijn geen tumoren of bloedingen te zien. De komende 2 dagen hebben wij vrij om te besteden en hebben ons dan ook voorgenomen om lekker bij de caravan te blijven en te relaxen. Daar zal dus weinig nieuws uitkomen. Deze camping heeft wel internet dus morgen maar eens proberen of we de site kunnen bijwerken. Ga nu voetballen kijken Nederland – Noorwegen.

11 juni 2009 Ze hebben hier wel internet maar het werkt niet. Kan vanuit de caravan wel contact maken met de camping maar de campingbaas weet niet wat de beveiligingssleutel is, dus komen we niet verder. Het spul is pas aangelegd en wij zijn, zijn eerste gasten en nu blijkt dus dat hij een beveiligingssleutel nodig heeft. Vandaag een beetje gewandeld, zitten lezen en de leiding had om 18.00 uur een snert-maaltijd (erwtensoep) voor ons allen klaar gemaakt.

Toch internet, wel illegaal

Groeten

Kees en Sjouktje

• 13 Juni 2009 - 19:10

Wim En Truus L.:

Laten we hopen dat er inderdaad niets ernstigs aan de hand is.
    We begrijpen dat het weer hier wat beter is dan bij jullie.
    Vandaag weer volop zon en vanavond een beetje aan de bbq gezeten.
    Ook morgen-zondag zal het weer goed weer zijn.
    Veel sterkte van Wim en Truus.