Russenes - Noorwegen - Reisverslag uit Russenes, Noorwegen van kesj - WaarBenJij.nu Russenes - Noorwegen - Reisverslag uit Russenes, Noorwegen van kesj - WaarBenJij.nu

Russenes - Noorwegen

Door: kesj

02 Juni 2009 | Noorwegen, Russenes

Russenes, 31 mei 2009.

Beste vrienden,

Vandaag de rit gemaakt van Ivalo naar Russenes maar eerst moet ik nog even vertellen hoe het rendiervlees van gisterenavond smaakte. Dat smaakte goed, kan niet zeggen waar het op lijkt. Kan de smaak niet vergelijken met hert of ree, kan ook aan de manier van klaarmaken liggen. Dit was meer klaar gemaakt als stoofvlees.
De rit van vandaag stuurde ons door een prachtig landschap en zoals al gememoreerd nu alleen nog berkenbomen, je kan misschien beter van berkenstruiken spreken, zo laag zijn ze.
Wat vooral opviel was dat er zo’n groot verschil was bij de grensoverschrijding van Finland en Noorwegen. In Finland was de natuur erg arm en alleen nog berkenstruiken die aardig zwart zijn terwijl in Noorwegen ook de dennen in het eerste stuk nog groeiden en het zag er veel groener uit. Letterlijk en figuurlijk was dit een grens. De laatste 64 km langs de Porsangenfjord gereden. Dit is de grootste fjord van Noorwegen. Totale lengte van deze fjord is 196 km. Morgen met de bus naar de Noordkaap en daar laten we de ansichtkaarten voor de kinderen afstempelen. De rest van de vrienden en kennissen zal het met deze site en de daar gepubliceerde foto’s moeten doen, want we sturen verder geen kaarten. De zon verdwijnt op dit moment achter de wolken en dan is het meteen een stuk kouder. Vanavond eten we bloemkool, gekookt aardappeltje en een varkenslapje. Weet nog niet hoe het hier zit met internet maar al wel uitgezocht dat de camping het wel heeft maar op mijn standplaats krijg ik geen ontvangst. Zal dus moeten kijken of dat ergens anders kan. Dat gaan we later uitzoeken. Voor vandaag sluit ik af en ga morgenavond weer verder met de Noordkaap belevenissen.
Om 09.00 uur vertrok de bus naar de Noordkaap, onderweg een sanitaire stop + koffie.
Onderweg veel regen maar op de Noordkaap aangekomen was het droog. Er stond veel wind en het was slechts 5 ºC. Je staat op een rots zo’n 300 mtr boven de zee en verder is het niets bijzonders. Stonden vorig voorjaar op Kaap Vincent in Portugal, het meest zuidelijkste puntje van Europa en vandaag was dus het meest Noordelijke puntje aan de beurt. De rit er naar toe was prachtig en voerde o.a. door meerdere tunnels waarvan de langst 7 km is. Onderweg nog even gestopt bij een souvenirs winkel en laat ik het voorzichtig zeggen, we werden geholpen door mensen gekleed in de Sami klederdracht. Of het echte Sami waren weten we niet.
Morgen een vrije dag en zullen straks een bepalen wat we morgen gaan doen. De weersvooruitzichten zijn droog, maar geen zon. Overmorgen vertrekken we dan naar Hammerfest en dat is 82 km verderop.
Hier in Russenes zijn problemen met het internet dus ik weet niet of ik het vandaag of morgen verzonden krijg.

02 juni 2009 – Russenes

Vandaag een prachtige rit langs de kust van Russenes tot Havøysund, dit is de linkse top, net aan de andere kant van de Noordkaap. Prachtige leisteenformaties en veel water en sneeuw. Het weer was droog met af en toe een spetter. Helaas geen zon want dan krijg je nog andere foto’s. De foto’s van de rit van vandaag spreken voor zich zelf.

Groeten

Kees en Sjouktje.

• 03 Juni 2009 - 14:43

Jan En Marry:

Wat een geweldige reis maken jullie. Het was hele-
    maal boven in,dus echt koud
    Maar een enorme ervaring.
    Wij koersen morgen weer naar het zuiden,Italie...
    Gaan Chris en Maura daar ontmoeten. Ook weer leuk.
    Geniet verder van deze mooie ervaring, geniet van iedere dag een hartelijke groet, Jan en Marry.

• 04 Juni 2009 - 12:19

Henk & Corry:

Wij zijn weer terug uit de warme oorden, een fijne cruise gehad. De boot was voor 60% vol dus geen gedrang. Het eten en drinken kan niet op en van zeer goede kwaliteit.In Istanbul zijn we drie dagen geweest (los van de cruise) een geweldige metropool. We hebben al jullie berichten gelezen van de afgelopen 2 weken, het is inderdaad een indrukwekkenden reis die jullie maken, en heel apart om op de noordkaap te staan en de echte koude rillingen te krijgen. Groet H&C

• 05 Juni 2009 - 14:36

Maura:

Morgen 6 juni gaan wij ook weg. Nemen laptop mee dus zijn via deze site met jullie in contact en via de mail.

groetjes en geniet ze hoop dat jullie in elk geval droog weer hebben wij hebben 30 graden

maura +de rest

• 06 Juni 2009 - 11:14

Marius En Anna:

Hallo kees en sjouktje.Wat een schitterende reis maken jullie lezen jullie berichten met veel plezier gaan nu zelf 10 dagen naar Oostenrijk nog veel plezier en blijf genieten.

• 06 Juni 2009 - 13:12

Truus En Wim Leeuwen:

het heeft even geduurd voor dat je wat van ons hoorde, maar wim had met opschonen het adres per ongeluk verwijderd en nu via henk weer gekregen. Jullie hebben het prima naar je zin hebben we begrepen maar wel koud, wij zijn meer voor de warmte, geniet er verder lekker van, hier alles o.k.de foto's zijn mooi. een hele ervaring zeker, groetjes, truus en wim

• 08 Juni 2009 - 11:08

Luc:

Beste Kees en Sjouktje,

Het is mij een groot genoegen dat jullie tot op heden zonder problemen en met veel plezier al een forse tocht hebben voort gezet.
    Ik groet jullie hartelijk
    en wens jullie een voorspoedige reis toe met een voorspoedige thuiskomst zonder schade of problemen.

Een groet uit Bunschoten,

Luc

• 09 Juni 2009 - 10:27

Gerrie & Marc:

Boeiende reis maken jullie, maar als ik dan de foto zie waar jullie staan te koukleumne bij het monument... geef mij Italie dan maar. Dat duurt nog wel even, het weer is hier trouwens ook prut, veel wind en regen en niet al te warm.
    Afgelopen zaterdag was de BBB-dag. Toen was het prima wer voor zo'n dag. Er is weer veel zalm gerookt en alles is verkocht, dus je kunt een vette bankrekening van de rotary tegemoet zien Cees.
    Fijne trip nog verder