Beilen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van kesj - WaarBenJij.nu Beilen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van kesj - WaarBenJij.nu

Beilen

Door: kesj

30 Augustus 2009 | Nederland, Amsterdam

Vrijdag 28 augustus 2009

Beste vrienden,

Op dit moment, 19.50 uur, is het noodweer, het regent, de lucht is gitzwart en het dondert en bliksemt.
Zoals reeds gemeld zijn we vandaag verhuisd van Gees naar een plekje tussen Beilen en Hijken. Alles in de omgeving ademt Vuelta. In Hijken zelfs een kroeg gezien die helemaal beschilderd is met Spaanse afbeeldingen, zoals een stierenvechter en een Flamingodanseres. Morgen begint de Vuelta en ’s morgens starten de amateurs en onder de amateurs 2 bekende uit Bunschoten. Contact met de wielerfanaten gehad en zij starten om ongeveer 09.00 uur en zijn dan ca 15 minuten later in Hijken waar wij dan weer 3,5 km vanaf zitten. Ga als het weer goed is even kijken. Verder zijn we vanmiddag even naar het TT circuit geweest en konden zonder problemen een heel eind op het circuit komen. Even een paar fotootjes gemaakt. Wel vreemd dat we zomaar het circuit op konden. Voor vandaag laten we het hier maar bij want verder hebben we even niets te melden.

Zaterdag, 29 augustus 2009-08-29

Beste vrienden,

Vanmorgen in bed hoorden wij de regen weer op het dak tikken en dus besloten we ons nog maar eens om te draaien en de Vuelta de Vuelta te laten. We zaten 3,2 km af van de plek waar de toeristische rijders langs kwamen. Om 09.15 zijn we toch maar opgestaan en nu bleek de hemel helemaal blauw te zijn. Het zag er dus goed uit. Maar te vroeg gejuicht. Het weer is de hele dag zeer wisselend geweest en dus besloten we een binnen activiteit in te lassen. We zijn naar Veenhuizen gegaan. Veenhuizen is als bedelaarskolonie opgericht door de Maatschappij voor Weldadigheid. Dit was een particulier initiatief uit 1818 van Johannes van den Bosch, die o.a. minister van koloniën was. Hij wilde armoede bestrijden met arbeid en discipline. Omdat niet iedereen vrijwillig wilde werken, bouwde de Maatschappij in 1823 drie dwanggestichten in Veenhuizen. Landlopers, bedelaars en wezen uit de grote steden werden ondergebracht en aan het werk gezet. De rijksoverheid betaalde de Maatschappij een bepaald bedrag per bewoner. Het gebouw bestond uit een binnenring en een buitenring. In de buitenring woonde het personeel en waren ruimtes voor leslokalen, kantoren en magazijnen gehuisvest. In de binnenring woonden in grote zalen de “verpleegden” zoals ze werden genoemd. Mannen en vrouwen leefden gescheiden. Ook gezinnen werden uit elkaar gehaald. De slaapzalen dienden overdag als eet- en werkzaal. Een turfkachel zorgde voor wat verwarming. Poepdozen dienden als toilet. Iedereen vanaf 13 jaar moest werken. Jongere kinderen gingen naar school tot hun 13 en daarna werken en naar avondschool. Verrichte arbeid werd uitbetaald in kolonistengeld. Daarmee konden de “verpleegden” alleen dingen in het gesticht zelf kopen. Het regime was streng en men wilde er een zelfvoorzienende gemeenschap van maken. Geringe vergrijpen werden zwaar gestraft en veel bewoners overleden aan ziektes of slechte voeding. De Maatschappij leed grote verliezen en daarom nam de rijksoverheid het gesticht in 1859 over. In 1875 kwam het geheel onder toezicht van de minister van Justitie. Vanaf 1889 zaten er alleen nog mannen die veroordeeld waren wegens landloperij en bedelarij. In 1890 en 1900 werden er nog 2 gevangenissen bij gebouwd, t.w. Norgerhaven en Esserheem, welke nog steeds in gebruik zijn. Een van de gebouwen van Norgerhaven heet Blankenbosch maar in de volksmond heet het Drankenbosch omdat veel mensen die veroordeelt zijn vanwege rijden onder invloed daar hun straf uitzitten. Om de gevangenissen heen bouwde justitie later dienstwoningen. Er zijn 7 type woningen in Veenhuizen, die de ambtelijke hiërarchie weerspiegelen. Tot 1980 was het dorp gesloten voor buitenstaanders. Gestichtswachten patrouilleerden met karabijnen door het dorp. Zo nu weten jullie alles over Veenhuizen. Morgen gaan we naar Assen en gaan uiteraard bij Maura en Christaan langs. Hapje eten en dan weer terug naar Beilen. Morgen belooft een prachtige dag te worden en we hebben dan ook al een prachtige route over de Dwingelo's heide uitgezet.
De rest van de week geen berichten omdat de camping geen WIFI verbinding heeft.

Groeten

Kees en Sjouktje

• 30 Augustus 2009 - 19:10

Wim Schaap:

we hebben in Hijken staan wachten op de aanmoedigingen van Kees! Niets gezien en dus maar rap doorgefietst. Ook zonder jou aanmoedigingen de tocht gefietst (130 km) met 2 vingers in onze neus en 2x een nat pak. Hele happening!

• 31 Augustus 2009 - 08:48

Johan:

Fietsen in het Oosten met altijd "wind" mee
    dat lijkt op vakantie.
    Houden zo!
    Even over onze Straatsburg trip:
    Op de mail geef ik de nodige info.
    We zitten nu op 43 pers in het hotel.
    Afspraak met het Europesche parlement is binnen.
    Fijne tijd nog! gr johan