Rovaniemi 3 - Finland. - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van kesj - WaarBenJij.nu Rovaniemi 3 - Finland. - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van kesj - WaarBenJij.nu

Rovaniemi 3 - Finland.

Door: kesj

28 Mei 2009 | Finland, Rovaniemi

Tervetuloa (welkom)

Vandaag een echte rustdag, storm en regen en een koude gure wind.
Vanmiddag boodschappen gedaan, want voordat we Finland verlaten moet de koelkast, de drankkast en de vriezer vol zijn want in Noorwegen is alles een stuk duurder zegt men. Drank met alchohol is niet te betalen dus nog maar eens even goed ingeslagen na berekend te hebben wat we de komende 39 dagen nog nodig hebben. Mogen, b.v. maar 3 ltr bier invoeren in Noorwegen maar de auto's van alle deelnemers hangen zwaar in de veren van alle drank. Alchoholische dranken kan men in alle scandinavische landen uitsluitend in staatswinkels kopen. Men kan wel bier, tot een max alchohol percentage van 3,5% kopen en de zwaardere bieren boven deze 3,5 % uitsluitend in deze speciale staatswinkels. Wijn zonder alchohol kan men ook in de supermarkt kopen, er staat dan op dat de alchohol eruit gehaald is. Je kan dus een chardonnay met 0% alchohol in de supermarkt kopen. Vreemd. Het is nu tegen de avond en het weer knapt weer op en er is zowaar weer wat blauw te zien en het is droog, nog wel een koude wind, met windkracht 4 tot 5. Morgen verlaten we de Leirintaalue (camping), op de eerste a moeten 2 puntjes, en gaan op weg naar Ivalo en dat is 296 km. Bij 126 km komen we in het plaatsje Sodankyla, waar we een standbeeld tegen komen van een lap met een rendier aan een lasso en daar achter staat de oudste Lappenkerk uit 1689. Mooie gelegenheid om even te stoppen en een bak koffie te nemen. In Tankavaara, 226 km kunnen we ons geluk beproeven met goud zoeken. Jullie zien we vervelen ons ook op reisdagen niet. Sluit even een foto van deze camping bij. Om jullie Fins nog iets bij te spijkeren hierbij nog enige finse worden.
Gammelveg = Slecht wegdek
Los grus = losse steenslag
Omkjoring = wegomlegging.
De laatste 2 o's moet een / doorheen.
Toch geen moeilijke taal zou je zo zeggen. maar wat dacht je van dit woord: Itsepalvelu = zelfbediening.
nu stop ik en wens iedereen het beste en de groeten van,

Sjouktje en Kees..

• 28 Mei 2009 - 17:19

Louise En Bert:

het gaat dus goed met jullie en dat is fijn om te lezen. jammer van het weer maar jullie vermaken je. Noorwegen is duur en dat gaan jullie ervaren, goed dat je wat hebt ingeslagen. Ik heb de oplossing ik neem een biertje op jullie gezondheid en voorspoedige reis veel liefs en een fijne tijd geniet er van en straks helemaal de heledag zon doei