Olava , Finland - Reisverslag uit Helsinki, Finland van kesj - WaarBenJij.nu Olava , Finland - Reisverslag uit Helsinki, Finland van kesj - WaarBenJij.nu

Olava , Finland

Door: kesj

29 Mei 2009 | Finland, Helsinki

Amigo’s,

Vandaag dus van Rovaniemi naar Ivalo gereden, een rit van 296 km. De route was in het begin zeer boeiend maar op den duur werd het steeds saaier. Lange rechte stukken door een ligt glooiend landschap. Ook de natuur wordt steeds schraler (zie de foto’s) Onderweg kwamen we over een stuk weg van 2 km dat verbreed was en bij bijzondere omstandigheden gebruikt kan worden als start- en landingsbaan voor vliegtuigen. Normaal is de weg hier 2 baans maar op dit stuks zijn wel 8 banen naast elkaar mogelijk. Gestopt bij het oudste Sami-kerkje in Sodankylä. Helaas was het kerkje gesloten, evenals de nieuwere kerk die er naast stond. Vandaag voor het eerst meegemaakt dat de rendieren voor de auto de weg overstaken en er dus gestopt moest worden. Net zo vreemd als de schapen op de weg in Nieuw Zeeland. Ook passeerden we vandaag een Goudzoekerdorp, Tankavaara, maar dit was redelijk verwaarloosd en niets bijzonders. In Ivalo twijfelden we even over de goede weg maar uiteindelijk de camping gevonden. Veel campings zijn nog gesloten en gaan alleen voor ons open. De meeste campings gaan pas op 01 juni open. Deze camping, Ukonjärven, ligt aan een meer en we staan verspreid door het bos. Zo te zien een simpele maar schone camping met een Nederlandse eigenaar. Deze man is getrouwd met een Finse die redelijk goed Nederlands spreekt. De man hebben we nog niet gezien en ik weet ook niet of we die te zien krijgen. Onze technische begeleider, Piet heeft deze reis 3 jaar geleden ook gemaakt en toen was de eigenaar van de camping een vliegtuig aan het bouwen en heeft daar ook mee gevlogen maar heeft in Oostenrijk daarmee een ongeluk gehad en schijnt beide benen en een oog te missen. Verder schijnt hij behoorlijk verbrand te zijn bij dit ongeluk. Tragisch. Het is nu 17.30 uur en om 18.00 uur krijgen we van de camping een kop koffie of thee aangeboden. Morgen blijven we hier en er zijn verschillende mogelijkheden om de dag te vullen. Wat we gaan doen is nog niet bekend. We kunnen naar de Wilderniskerk in Pielpajärvi of de Russische grens. Ook kunnen we naar Myössäjärvi, waar een bospad omhoog ons bij een trap brengt met 160 treden. Boven bevindt zich de karhunpesäkivi, de steen met het berenhol. In de holte van dit reusachtige rotsblok zou ooit een man de nacht hebben doorgebracht naast een beer. We kunnen nog een bezoek brengen aan het Sami-museum in Inari of de moderne kerk in Ivalo bekijken. Deze kerk heeft de vorm van een springschans. Jullie zien er is genoeg te doen morgen. Het weer is droog en bewolkt maar begon vanmorgen in Rovaniemi met een stralend blauwe lucht en zon. We groeten jullie allen en tot het volgende bericht dan maar.

Salem maleikum,

Sjouktje en Kees.

• 29 Mei 2009 - 17:59

Maura:

je moet ook af en toe even kijken in de chatbox.
    Want ik was 5 minuten na plaatsing op de site en jullie dus misschien ook nog wel.

groetjes maura en de rest