Grong, Trondheim, Andalsnes - Reisverslag uit Åndalsnes, Noorwegen van kesj - WaarBenJij.nu Grong, Trondheim, Andalsnes - Reisverslag uit Åndalsnes, Noorwegen van kesj - WaarBenJij.nu

Grong, Trondheim, Andalsnes

Door: kesj

25 Juni 2009 | Noorwegen, Åndalsnes

verzendatum 25 juni 2009
Zaterdag 20 juni 2009 – beste vrienden,

Vandaag de rit van Korgen naar Grong. We begonnen met een tunnel van 8600 mtr lang. Er kwam geen eind aan. Verder hadden we een mooie rit maar een beetje saai. We hebben ook nog een waterval bezocht en daar stroomde behoorlijk wat water doorheen. Je vraagt je af waar al dat water vandaan komt. Om 14.00 uur stonden we op camping Langnes. Een mooie camping die in 4 terrassen is aangelegd. Wel bijzonder is dat de camping officieel nog niet geopend is. Er is dus ook geen internet beschikbaar. Maandag gaat hij open en dan is er ook internet beschikbaar. Erg klant vriendelijk kan ik dit niet noemen. De meeste campings hebben ook hutten te huur en op deze camping zitten deze allemaal vol met ?????????????? asielzoekers uit Somalie en Afganistan.
Nog even wat noorse les. Het lezen gaat aardig goed maar zo gauw ze gaan spreken is er geen touw aan vast te knopen. Enkele voorbeelden: Sykehus – ziekenhuis, frytidspark – vrije tijds park, ja – ja, goede morgen – god morgen, ik versta het niet – jeg forstår ikke, politiebureau – politistasjion, inngang – ingang, utgang – uitgang, apen – open en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Zondag 21 juni 2009 – deze dag en de komende dagen zijn de midzomerfeesten. Ben benieuwd wat we daar van meekrijgen. Het dorpje Grong is uitgestorven en van feesten is al helemaal niets te zien. Schijnt volgende week pas te beginnen en de zondag is heilig. De omgeving wat afgestruind en gevonden, een prachtig houten kerkje, een waterval en bergen openhaard hout. In heel Noorwegen wordt gestookt op electra, olie of hout. Je ziet dan ook bij de meeste huizen bergen hout liggen, al of niet zelf gezaagd en gekloofd. Ook hier zijn speciale bedrijven die het kant en klaar aanleveren. Aangezien het vandaag vaderdag is gaan alle dames gezamenlijk koken voor de heren. Ben erg benieuwd wat ik vanavond te eten krijg. Ga nu in de zon zitten want het is helemaal opgeklaard. Zo gauw de zon schijnt is het heerlijk warm weer. Na 17.00 uur mocht ik niet meer in de caravan komen. Heel geheimzinnig. Om 17.45 moesten de heren verzamelen. We kregen een borrel en er kwam alvast een salade op tafel die er super uitzag . Daarna kwamen de dames, allen gekleed in rok. Gezamenlijk brachten zij een lied ten gehore waarin wij mannen de hemel in werden geprezen. Daarna mochten de heren als eerste hun bordje vol scheppen. Op het menu stond macaroni met rode saus, gehakt en geraspte kaas. Het was weer super goed verzorgd door de dames en de heren van de leiding. Morgen verkassen we weer en hebben 220 km voor de boeg wat niet te veel is. We kunnen dus rustig aan doen en laat vertrekken. Het volgende schiet me nog even te binnen. Mileubewust is de Noor niet. Afval scheiden hebben ze nog nooit van gehoord en wat dacht je ’s winters van al die open haarden ??. Ook hier trouwens prachtige houten huizen maar net als in Nieuw Zeeland hebben ze kennelijk een hekel aan schilderen. De bladders hangen er soms bij. Heb ook het idee dat ze na het bouwen het een keer schilderen en daarna nooit meer. Heb toch wel gezien dat er diverse huizen geschilderd worden. Als een stuk hout verrot is zet je er gewoon een nieuw paar nieuwe planken in. Hout zat.
22 juni 2009 Klbu, een voorstadje bij Trondheim. We zijn dus vanmorgen vertrokken uit Grong voor een reis van 220 km. Onderweg hoorden we dat Marian, een van de medereizigers, gevallen was en het zag er niet goed uit. Later bleek dat zij haar kuitbeen op 2 plaatsen en haar scheen been op 1 plaats had gebroken. Het scheenbeen moest een plaat aan elkaar worden gezet en vannavond om 18.30 uur zou dat gebeuren. Bij aankomst op de camping hoorden we dat ook Piet techniek, onze technische reisleider geen koppeling meer had in zijn auto en dus een garage had opgezocht. Clemens en Bas zijn hem en Roellie inclusief de caravan gaan ophalen en om 20.00 uur reden zij de camping weer op. Buiten dit ongeluk was het een mooie dag en hebben we nog een soort openluchtmuseum bezocht. Jammer dat alle gebouwen dicht waren. Wel typisch zijn de daken waar gras en struiken opgroeien ter isolatie. Morgen een excursie naar Trondheim. Trondheim is de op 2 na grootste stad van Noorwegen. We zullen eens kijken of er internet is. Zie wel een onbeveiligd netwerk maar haast geen ontvangst. We gaan het gewoon proberen.
23 juni 2009 Trondheim. Vandag de hele dag in Trondheim geweest en het een en ander van de stad gezien. Eerst de Kristiansand vesting bezocht. Trondheim is een grote studenten stad en er studeren dan ook 28.000 studenten. Een alleraardigst muziekmuseum bezocht waar de voorlopers van onze huidige piano stonden, violen, guitaren en nog vele onbekende snaarintrumenten. Gegeten in de Skytower op 74 mtr hoogte en nog draaiend ook. De auto van Piet techniek is nog niet klaar. Zitten op een onderdeel te wachten en dat komt morgen om 14.00 uur aan en dan hopen dat hij morgen klaar is. Ze stoppen met werken om 16.00 uur. Marian is intussen weer bij ons op de camping gekomen. Er zit een plaat in haar enkel en mag de komende 6 weken dat been niet belasten. Is ze mooi klaar mee. Mocht naar huis vliegen maar heeft vliegangst. De camping heeft geen internet maar er zitten wel 2 onbeveiligde netwerken die een heel zwak signaal geven, dus er wordt niets verzonden. De volgende camping hopelijk wel.
24 juni 2009 We hebben vandaag een rustdag en het is prachtig weer, strak blauwe lucht dus iedereen in de korte broek. De auto van Piet techniek is niet klaar maar hij kan hem morgen ophalen. We zitten dus zonder technisch begeleider en daarom is mij gevraagd deze taak voor 1 dag zo goed en zo kwaad als mogelijk te vervullen. Hetgeen betekend dat ik als laatste de camping verlaat en ook als laatste op de nieuwe camping aankom en onderweg ook laatste blijf zodat ik assistentie kan verlenen daar waar problemen zijn. Hoop dat niemand een probleem krijgt. Verder geen nieuws.
25 juni 2009. Verplaatsing van Trondheim naar Andalsnes een rit van 317 km. Het is nog steeds prachtig weer, 25 graden en een strak blauwe lucht. Hier hebben we al die tijd toch een beertje naar verlangd. Vertrok vanmorgen als laatste van de campin en dat was om 09.20 uur. We hebben het rustig aan gedaan en zijn tot de laatste 30 km achter iedereen gebleven zoals een echte bezemwagen betreft. Geen problemen tegen gekomen, dus deze dag, als hulp technische begeleider ben ik goed doorgekomen. We staan weer op een prachtige camping en hebben morgen een excursie per bus en zullen dan de "Golden Route "rijden. Het laaste stuk kunnen de mensen die het erg eng vinden uitstappen en worden dan op de terugweg weer opgepikt. Stijl en langs hoge afgronden.
Laat het voor van daag weer even wat het is op een ding na. Onze technische begeleider heeft opgebeld en staat weer met pech. Nu een opgeblazen Turbo en komt met de hulpdienst vanavond laat op de camping aan en kan dan de auto weer laten repareren. Met het been van Marian gaat het goed, heeft bijna geen pijn.
Groetjes morgen verder. Nu nog wat foto's.

• 25 Juni 2009 - 20:21

Bert En Louise:

Leuk al die de bekende dingen terug te zien, prachtig land he,en sterkte voor de pechvogel met haar been. Liefs van ons, Bert en Louise.